TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ BAŞVURU KONULARI
|
MAL VE HİZMET KONULARI |
DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR |
HAKLARINIZ VE YAPACAKLARINIZ. |
1. |
KAPIDAN SATIŞLAR (Satıcının evinize ya da işyerinize gelerek yaptığı satışlar kapıdan satışlardır.) sözleşme ile olur. |
-Satıcının Kapıdan Satış Yetki Belgesi Olup olmadığı sorulacak -Sözleşme tarihinin el yazısı ile atıldığı kontrol edilecek -Malı teslim tarihinden 14 gün içinde cayma bildirimi gönderilecek - Sözleşmenin en az 12 punto ve koyu siyah harfle yazılmasına dikkat et |
* Satın alınan malın bedeli 670.36.YTLnin altında ise Hak.Hey.Başvurulur.üstünde ise Tük. Mahk. Başvurulur Başvuru Yerleri; Tüketicinin bulunduğu 1-Tüketici Sorunları Hakem Heyetine 2-Tüketici Mahkemelerine, yapılır. -Şikayetin konusunu içeren Yazılı dilekçe ve ekinde konuya ait belgeler (fatura, fiş, reklam örneği, satış sözleşmesi vs..) ile başvurulur. |
2. |
KAMPANYALI SATIŞLAR (Gazete,Radyo, televizyon ilanı ve benzeri yollarla duyurularak yapılan satışlardır.) |
-Bu tür sözleşmenin yazılı olarak düzenlenmesi zorunludur. -Hizmetin yerine getirilmesi söz. Düzenlendiğinden itibaren 12 aydır. -Konut ve tatil amaçlı taşınmaz mallarda 30 aydır. |
|
3. |
TAKSİTLİ SATIŞLAR |
-Bedelin en az 2 taksitle yapıldığı, mal ve hizmetin sözleşmenin düzenlendiği anda teslim edildiği alışveriş türüdür. |
|
4. |
AYIPLI MAL (Satın alınan mal ambalajında, etiketinde, kullanım kılavuzunda, reklam ve satıcı tarafından anlatılan özelliklerde eksiklik taşıması durumunda Ayıplı maldır.) |
-30 gün içinde satıcıya şikayetinizi bildiriniz -Ayıp kullanım sırasında ortaya çıkarsa Gizli ayıptır. -Malı teslim tarihinden itibaren 2 yıl içinde hakkınızı kullanabilirsiniz. -Konut tatil amaçlı taşınmaz mallarda bu süre 5 yıldır. -Taşınır mallar, konut, tatil amaçlı taşınmaz mallar, elektronik, yazılım, ses.görüntü vb. |
-4 seçimlik hakkınız var 1- Ödenen bedelin iade edilmesi 2- Malın ayıpsız olanı ile değiştirilmesi 3- Ayıbın neden olduğu değer kaybının bedeld. indirimi 4- Ücretsiz olarak tamir edilmesi Alınan malın ayıbından dolayı zarar göreninüç yıl içinde tazminat isteme hakkı var |
5. |
AYIPLI HİZMETLER (Bir hizmet karşılığında ödemede bulunarak satın aldığınız hizmet, vaadedilen değerini ortadan kaldıran maddi ve ekonomik eksiklikler içeriyorsa Ayıplı hizmettir)
|
-Satın aldığınız hizmetin açık ayıp taşıdığını anlamanız halinde, hizmetin yerine getirildiği tarihten 30 gün içinde durumu sağlayıcıya bildiriniz. -daha uzun süre garanti verilmesi halinde, ayıp ortaya çıkmış olsa bile 2 yıllık zaman aşımına tabidir. |
-Varsa sözleşme ile verilen hizmetin ayıplı olduğunu hizmeti satın aldığınız firmaya başvurunuz. Şikayetinizi yazılı olarak iletiniz. Bu durumda; 1- Ödenen bedelin iade edilmesini 2- Hizmetin yeniden görülmesi 3- Ayp oaranında bedel indirimi isteme hakkınız vardır. |
6. |
GARANTİ BELGESİ KAPSAMINDAKİ MALLAR (Garantiler, aldığınız mal yada hizmetle ilgili bir sorun çıktığında, size ekonomik çıkarlarınızı korumaya yönelik ek haklar sağlar.) |
-İmalatçı ve ithalatçılar ithal ettikleri yada ürettikleri mallar için garanti belgesi düzenlemek zorundadır. -Garanti kapsamındaki mallar, garanti süresi içerisinde gerek malzeme ve işçilik gerekse montaj hataları nedeniyle arızalanması halinde hiçbir ücret talep etmeksizin, tamiri yapılır veya yaptırılır. -Bir yıl içinde aynı arızanın 2 den fazla tekrarlaması halinde -Farklı arızaların 4 veya 6 dan fazla meydana gelmesi halinde malın tamiri 30 günü aşıyorsa |
*Aşağıdaki seçimlik haklarından biri kullanılır. 1-malın ücretsiz değiştirilmesi, 2-Bedelinin iade edilmesi, 3- Ayıp oranında bedel indirimi isteme hakkınız vardır. Malın satıcısı bayii acenta temsilciliği ithalatçı imalatçı tarafından arıza bir raporla belirlenir. Başvurudan 7 gün içinde rapor düzenlenir |
7. |
DEVRE TATİL SÖZLEŞMELERİ |
|
|
8. |
ETİKET TARİFE VE FİYAT LİSTESİ |
|
|
9. |
TEKNİK ETİKET |
|
|
10. |
TİCARİ REKLAM VE İLANLAR |
|
|
11. |
SÜRELİ YAYINLAR |
|
|
12. |
KREDİ KARTLARI |
|
|
13. |
TÜKETİCİ KREDİSİ |
|
|
14. |
MESAFELİ SÖZLEŞMELER |
|
|
15. |
PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ |
|
|
16. |
ABONELİK SÖZLEŞMELERİ |
|
|
17. |
|
|
|
18. |
|
|
|
19. |
|
|
|
1) Bir mal satın alırken gerçekten bu mala ihtiyacınız olup olmadığını düşününüz.
2) Satın alacağınız malın fiyatının bütçenize uygun olup olmadığına bakınız.
3) Malı teslim almadan sözleşmeyi imzalamayınız ve peşin ödemede bulunmayınız.
4) Alacağınız malın sağlam ve ayıplı olup olmadığına dikkat ediniz.
5) Taksitli olarak kapıdan ve kampanyalı mal satın alırken, hazırlanan sözleşme metnini imzalamadan önce mutlaka okuyunuz.
6) Sözleşme kağıdında aşağıdaki bilgilerin bulunmasına dikkat ediniz.
a) Satıcının adı, ünvanı ve adresi,
b) Sözleşmenin düzenlendiği tarih (Sözleşmeye geçmiş tarih atılması cayma hakkını ortadan kaldırdığından geçmiş tarih atılmadığından emin olunuz.)
c) Satın alınan malın cinsi ve miktarı,
d) Malın teslim tarihi, (malı teslim almadan tarih atmayınız)
e) Malın peşin fiyatı, taksitli fiyatı ve faiz oranı.
B. YASAL HAKLARINIZ :
Yalnızca kapıdan, posta ve katalog yoluyla yapılan satışlarda;
1) Hiçbir gerekçe göstermeden bir malı teslim aldığınız tarihten itibaren ( 7 ) gün içinde kabul etmek veya reddetmek hakkına sahipsiniz.
2) Malı almaktan caydığınızı yani 'Cayma Bildirimini' satıcıya 7 gün içinde iadeli taahhütlü mektupla, noter aracılığıyla gönderilen ihbarname ile veya bizzat elden teslim ederek ulaştırabilirsiniz.
3) Satın aldığınız malın ayıplı olduğunun anlaşılması halinde, malın teslim tarihinden itibaren 15 gün içerisinde satıcı firmaya başvurarak malın değiştirilmesi, ödediğiniz bedelin iade edilmesi, ücretsiz olarak onarılması veya ayıbın neden olduğu değer kaybının bedelden indirilmesi haklarından birini talep edebilirsiniz.
4) Satıcı tercih ve talep ettiğiniz seçeneği yerine getirmekle yükümlüdür.
5) Satın alınan malın ayıbı gizli nitelikte ise, hakkınızı aramak için kanuni süre 2 yıldır. (Gizli ayııbnı ispat edilmesi gerekir.)
C. SORUNLARINIZ İÇİN BAŞVURU :
Satın alınan mal veya hizmetle ilgili olarak satıcılarla aranızda çıkabilecek sorunların çözümünde; Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine veya Tüketici Sorunlarına bakmakla görevli mahkemelere başvurabilirsiniz.
a. Başvurular, uyuşmazlık konusunu içeren dilekçe ve delil oluşturan ilgili belgelerle birlikte Hakem Heyetlerine yapılır. Hakem Heyetleri Kaymakamlık ve Valilik bünyesinde bulunmaktadır.
b. Kapıdan satışlarla ilgili uyuşmazlıklarda tüketicinin bulunduğu yerdeki Hakem Heyetlerine,
c. Diğer uyuşmazlıklarda ise mal ve hizmeti satın aldığınız satıcının bulunduğu yerdeki Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlıklarına başvurulur.
D- ÖNERİLER :
1. Çocuklarınızı ve ailenizi bilinçli bir tüketici olarak yetiştiriniz.
2. Satın aldığınız dayanıklı tüketim malları için Garanti Belgesi almayı ve onaylatmayı unutmayınız.
3. Satıcıların aldatıcı ve yanıltıcı sözlerine kanmayınız.
4. Eğer bir mal satın almışsanız ve sorunlarınız varsa hiç zaman kaybetmeden yasal sürede ilgili hakem heyetine müracaat etmeyi ihmal etmeyiniz.
Yukarıda açıklanan hususlar, sayın halkımızın (tüketicilerin) eğitilmesi amacıyla hazırlanmıştır.
TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ BAŞKANLIĞI
CAYMA İHTARNAMESİ (*)
İHTAR EDENİN :
ADI - SOYADI : ………………………………………………
ADRESİ : ………………………………………………
………………………………………………
MUHATAP : (SÖZLEŞMEYİ YAPAN, MALI SATAN ŞİRKET VEYA KİŞİ)
ADI / UNVANI : ………………………………………………
ADRESİ : ………………………………………………
………………………………………………
KONU : …..…./……. /200.... Tarihli adıma düzenlenen Satış Sözleşmesi uyarınca satın alınan malın geri alınması ve tarafımdan imzalanan sözleşmenin, (varsa) senetlerin iadesi hakkındadır.
4822 Sayılı Kanun ile değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 8.maddesi uyarınca sözleşmede kayıtlı malın 20 gün içinde geri alınması ve söz konusu sözleşme ile imzalamış bulunduğum tüm evrakların (varsa senetlerin, peşinatın) 20 gün içinde iadesini talep ediyorum.
Bu Cayma İhtarnamesinin tarafınıza tebliğinden itibaren 20 gün içinde imzalı evrakı iade etmenizi ve malı geri almanızı, aksi takdirde yasal yollara başvuracağımı bildiririm.
……/…… /200…
İHTAR EDENİN;
Adı Soyadı ve İmzası
……………………………..
ALIŞVERİŞ SIRASINDA İZLENMESİ GEREKEN ADIMLAR
1. Plan dışı harcama yapmamak için alışverişe aç, yorgun, hasta ya da üzgünken çıkılmamalıdır.
2. Satıcının davranışlarına dikkat edilmeli ve alışveriş sırasında uyanık ve bilinçli hareket edilmelidir. Satıcının ve birlikte alışverişe çıkılan kişiler varsa bunların sözleri temkinle karşılanmalıdır. Satıcının söylediklerinden ziyade kendi araştırmanız sonucu edindiğiniz bilgiye itibar ederek alış veriş yapınız.
3. Satın alınacak malların markası, kalitesi, kullanım özellikleri yanında maldan beklenen fayda ve hizmet de daima ön planda tutulmalıdır.
4. Satış sonrası servis ve bakım gerektiren mallarda yaygın servis ağı bulunanlar tercih edilmelidir.
5. Satın alınacak malın kullanım ve bakım özellikleri öğrenilmelidir.
6. CE işareti, bir ürünün amacına uygun olarak kullanılması halinde; insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve bitki yaşam ve sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması açısından asgari güvenlik koşullarına uygun olduğunu gösterir. Oyuncaklarda; buzdolabı, çamaşır makinesi gibi elektrikli ev aletlerinde; cep telefonu, bilgisayar gibi elektronik aletlerde; çimento, pencere gibi inşaat malzemelerinde; ocak, fırın gibi gaz ile çalışan aletlerde; asansörlerde; takım tezgahları gibi makinelerde; kan kitleri, gebelik testleri gibi tıbbi malzemelerde, düdüklü tencere gibi patlayabilir basınçlı kaplarda CE işareti aranmalıdır.
7. Malın etiketinde ve fiyat listesinde yazan fiyatın dışında, nakliye ya da servis hizmeti adı altında ek ödemeler yapıp yapmayacağınızı sorunuz. Fiyatı uygun olan mallar arasından; Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzu, garanti belgesi, teknik düzenlemelere uygunluk belgesi, standartlara uygunluk belgesi, TSE belgesi, İSO belgesi vb. belgeleri olanlar tercih edilmelidir.
8. Perakende satışa sunulan tüm mal ve hizmetlerin üzerinde veya ambalajında o malın vergiler dahil fiyatını belirten etiket olması, hizmetlerde ise tarife ve fiyatları gösteren liste asılması gerekmektedir. Satın alınan malların etiket veya listelerindeki fiyat ile kasa fiyatı karşılaştırılmalıdır. Fiyatlarda farklılık olması durumunda tüketici lehine olan fiyat geçerlidir.
9. Satıcının ölçü ve tartı aletlerini doğru şekilde kullanıp kullanmadığına dikkat ediniz. Mümkünse bu aletlerin ölçü ve ayarlarının yapılıp yapılmadığını kontrol ediniz.
10. Satın alacağınız mal ve hizmetin üretim, satış, tüketim veya kullanma safhalarında çevre dostu olmasına özen gösteriniz.
11. Satın alınan mal ve hizmetlerin mutlaka satış fişi veya faturası alınmalıdır. Böylece kayıt dışılık ve vergi kaçağı önleneceği gibi, ayıplı çıkan bir mal veya hizmete karşı seçimlik haklarınızı kullanırken problem yaşamazsınız. Ayrıca, alışveriş sırasında alınan peşinat, fatura, irsaliye, nakliye makbuzu, servis fişi ve taksit ödeme belgesi gibi belgeler de saklanmalıdır. Para ödemelerinde ve mal tesliminde mutlaka imzalı kağıt alınmalıdır.
12. Büyük mağaza ve marketlerin indirim günleri takip edilmelidir. Ancak indirimli satışlarda malın; modeli eski, serisi bitmiş ya da ayıplı olabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. İndirimli satış yapılan yerlerde etiket ve listelerde malın indirimli satış fiyatının indirimden önceki satış fiyatı ile birlikte gösterilmesi gerekmektedir.
13. Satın alınan mallar mümkün olduğunca mağazada kontrol edilmeli, görülen ayıp veya hatalar hemen satıcıya bildirilmelidir.
14. Kredi kartı ile alışveriş yapılırken daha dikkatli davranılmalı, ayın başında harcama tutarının hepsinin birden ödenip ödenmeyeceği ile geri ödeme planı dikkate alınarak harcama yapılmalıdır.
15. Alışverişi, tekrar geriye dönmeden, hafif malları önce, ağır malları en sona bırakacak şekilde planlayınız. Bakliyat, makarna, deterjan, sabun ve kişisel bakım ürünlerini toptan alınız. Peynir, et, meyve ve sebze gibi çabuk bozulabilen ürünleri ise ihtiyacınız kadar alınız.
16. Gıda satan yerlerin temizlik kurallarına uygun olup olmadığına dikkat ediniz. Gıdaları, ilaçları ve bozulabilen malları satın alırken üretim ve son kullanma tarihlerine, raf ömürlerine, kullanım şekillerine ve saklama şartlarına bakınız.
17. Ambalaj malzemeleri, ürünleri hasardan, bozulmaktan, kirlenmekten ve bunun gibi durumlardan korur. Alışverişlerinizde ambalajlı ürünleri tercih ediniz. Ayrıca ambalajların sağlıklı ve geri dönüşümlü olmasına özen gösteriniz.
18. Gıda satın alırken ambalajı bozulmuş, bombaj yapmış, şişmiş, delinmiş, sızıntı yapmış ve çökmüş ambalajlı gıda ürünleri risk taşıyabileceğinden satın alınmamalıdır.
19. Ambalajlar içinde satılan her türlü gıda ve temizlik maddelerinin etiketlerinde net ağırlıklarının veya hacimlerinin satış fiyatları ile birlikte, kilogram, litre gibi birim fiyatlarının da yazılması gerekmektedir.
20. Her türlü mal ve hizmet alımı ile ilgili satış sözleşmeleri mutlaka iyice okunmalı ve sonra imzalanmalıdır. Sözleşmelerde okunabilir, açık ve anlaşılır olması ve tüketici aleyhine dengesizliğe neden olacak haksız şartlar içeren hükümler bulunmaması gerekir. Hukuki terimlerin anlamını öğrenmeden sözleşme imzalanmamalıdır.
21. Kapıya gelen satıcıya karşı temkinli davranılmalı ve evet demeden önce aynı malın çarşıdaki fiyat ve kalitesini araştırılmalıdır. Hediye, çekiliş kuponu vb. vaatlere kanmayınız. Kapıdan alışveriş yaparsanız satıcıdan kapıdan satış yetki belgesini isteyiniz. Kapıdan satışlarda sözleşme yapınız, sözleşme tarihini kendiniz yazıp imzalayınız. Cayma hakkınızı ve bu hakkın nasıl kullanılacağını öğreniniz. Cayma süresi içerisinde satıcıya ödeme yapmayınız ve senet imzalamayınız.
22. Taksitli satışlarda sözleşme yapınız. Taksit şartlarını, vadeleri inceleyeniz. Bütün taksitler için tek bir senet imzalamayınız, senetlerinizin her bir taksit için ayrı ayrı olacak şekilde ve adınıza düzenlenmesini isteyiniz. Kesinlikle sonradan doldurulabilecek boş senet verilmemeli ve her taksit ödenince senedi alınmalıdır. Vadesinden önce yapılan ve bir taksitten az olmayan ödemelerde faiz indirimi istenmelidir.
23. Kampanyalı satışlarda sözleşme yapmadan önce kampanya düzenleyen firmaların reklam ve ilanlarını inceleyiniz, daha sonra sözleşme yapınız. Sözleşmede kampanya şartlarını, ön ödeme, teslim süresi, kampanya bitiş tarihi ve malın teslim tarihi ve şeklini inceleyiniz.
24. Mesafeli satış olarak adlandırılan yazılı, görsel, telefon ve elektronik ortamda ve diğer iletişim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan satışlarda; ön bilgilendirme ve sözleşme yapılması gerekmektedir. Mesafeli satışlarda malın teslimi, hizmet sunumunda ise sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren cayma hakkınız olduğunu unutmayınız ve bu hakkın nasıl kullanılacağını öğreniniz.